Max lanserar AI-expert till Allsvenskan – “Aida” ska analysera lagen med data
Inför andra omgången av Allsvenskan introducerar Max och Warner Bros. Discovery ett nytt inslag i sina sändningar: den virtuella AI-experten Aida. Med hjälp av avancerad dataanalys ska Aida komplettera de mänskliga experterna med egna slutsatser och perspektiv – helt baserade på siffror.
Bakom tekniken står det svenska dataanalysföretaget Twelve Football, som utvecklat verktyget i nära samarbete med Premier League-, Bundesliga- och Allsvenska klubbar.
– Aida är framtagen som en extra krydda till våra allsvenska sändningar. Hon ger analyser ur en annan vinkel än vad våra experter kan göra, säger Marcus Sennewald, AI-projektledare och producent för Allsvenskan på Max.
Aida ska vara med i både direktsändningar och på Max sociala kanaler under säsongen. Premiären sker redan till helgen, och enligt Max är målet att göra avancerad fotbollsdata tillgänglig för fler.
– Vi vill göra fotbollsanalys enkel och relevant för alla som älskar spelet, säger Marcus Lådö, grundare av Twelve Football.
Premiärhelgen av Allsvenskan lockade storpublik, både på arenorna och i tv-sofforna. Max rapporterar nästan 40 procent högre räckvidd än förra årets öppningshelg på Kanal 5 – något man nu hoppas bygga vidare på med hjälp av sin nya AI-stjärna.